onsdag 21. april 2010

Ronde Van Vlanderen 2010: Flandern Revisited (del 1)


(Bilder tatt av Dieter Boury, der ikke annet er nevnt)

"Du kjørte Flandern du. Hvordan var det egentlig?"

Spørsmålet kom mange ganger til meg etter at jeg kjørte RVV i fjor.
Ståle Murud var mer interessert enn de fleste. " Skal du nedover i år?".
Jeg hadde egentlig ikke tenkt på det, men det lå en tendens til en utfordring i spørsmålet fra Ståle. "Tja, jeg vet ikke. Skal du bli med?" svarte jeg.
"Ja!". Svaret kom overraskende kontant. "Jeg blir med jeg".

Og dermed var det avgjort. To kjekke karer på vei mot eventyret, og for min del var det på an igjen.

Jeg tok umiddelbart kontakt med mine venner i Ieper, fikk bekreftet at det var senger ledig, at Thorfriends.be skulle nok en gang arrangere busstur Flandern rundt for å se proffrittet, og at de fantastiske karene i Molteni's nok en gang var klar til å ta med seg to nordmenn med begrenset antall kilometer i beina rundt det som proffene beskriver som "verdens hardeste en-dagsritt".

Med avgang fra Gardermoen kl 0645 og ankomst i Brussel før kl. 1000, hadde vi god tid til å rekke tog til Ieper.
Vi ble hentet på stasjonen, og traktert med dagens første biff med frites før klokke var 1200. Powerlunch ble umiddelbart innført som et nytt begrep!

Etter lunch var det på tide med omvisning, og starten på omvisningen var i Kemmelberg, og stedet der Edvald rykket i fjorårets Gent-Wevelgem ble inspisert ned til den minste brostein. Det er ganske betegnende for det vi bli med på dagen etter, og ikke minst det landet vi har kommet til, at det et stor stolthet rundt deres bakker.

Etter sightseeing var det tilbake til Ieper og foreta utdeling av give-aways, mellom annet fra Interspons. Interspons var så flotte at vi fikk med oss noen trøyer og caps'er fra Joker Bianchi som vi delte ut til de som vi mente fortjente det.

To av de som fortjente det er Dieter Boury og Jos Vanhaute (bildet tatt av Jan Fieuw).
Dette er gutta som i sin tid startet Thorfriends i Belgia. Det er vanskelig å forklare hva disse gutta har greid å få til for Thor Hushovd i Belgia, men jeg skal gjøre et forsøk på å beskrive det med et enkelt eksempel:
I Ieper finnes det en pub. Denne puben har et gigantisk banner av Thor Hushovd på fremsiden av bygget. Dør- og vinduskarmene er malt i den samme grønnfargen som man finner på Sprinttrøya i Tour de France! Inne i puben ligger røyken tett og blander seg med lukten av svette mannfolk og øl. På alle vegger henger det Thor Hushovd artifakter, og veggene er signert av Thor og av hans lagkamerater.

Etter TdF i fjor var det 400 mennesker til stede når Thor, Heinrich Haussler og Brett Lancaster var til stede etter et criteriumsritt i Ieper (som selvfølgelig var gjort mulig av Jos og Dieters utrettelige innsats og gode kontaktnett). Det stod mennesker i puben, i uteserveringen og langt ut i gata, og det lokale politiet var til stede for å sikre seg at det var plass til trafikken forbi puben. De tre herremennene ble for anledningen satt bak baren der de tappet øl til fansen i mange timer!! I henhold til ryktene var Heinrich Haussler siste mann som gikk ut fra puben. Hvor mange som lå igjen etter ham går det også noen rykter om. En hard mann på mange måter der, altså!!

Så ber jeg dere tenke litt:
Hvilke andre norske utøvere kunne fått en slik mottakelse i Norge eller noe annet sted??

Det er faktisk en unik relasjon mellom Flanderne og Thor. De har fått en helt, og Thor har fått venner som er villig til å gjøre alt for ham.
Thor er en flott type som alltid stopper foran sine venner fra Ieper, og de har på sin side tilgang til Cervelo Test Team når de treffes.
Dette er en åpenbar vinn-vinn for begge parter, og rytterne er åpenbart svært glade i sine Flamske fans.
Thor er stor i Norge, men han er større i Flandern!

Neste innlegg: Da vi sykla Flandern!(kommer om noen dager).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar